Joep heeft gisteren eerst het spelletje van de fysio uitgelegd. Ik vond dat dit best soepel ging, ook de moeilijke kaarten!
We zijn gelijk begonnen met het rekenboek. Joep wist zelf waar we gebleven waren en vertelde uit zichzelf wat hij al snapte, maar hij vroeg ook goed om hulp waar het nodig was.
Hierna heb ik weer de tafelstructuren bekeken met Joep. Hij las de tafel van 2 op, toen heb ik met blokjes de tafel van 10 laten zien en deze opgezegd met Joep. Ik heb hem ook de tafel van 5, 3, 4, 3 enz. neer laten leggen. Deze hoeft hij nog niet te kennen, maar zo zag hij dat als je de structuur van de tafel van 2 of 10 snapt, je de rest ook snapt. Ik zei dat wat je eigenlijk doet is: 1x een groepje van 2 = 2, 2x een groepje van 2= 4, enz. Hier kan je ook 1x een groepje van 10= 10, 2x een groepje van 10=10, enz van maken. Dit helpt om te snappen waar je eigenlijk mee bezig bent.
Ook hebben we met de blokjes gebouwen gemaakt en deze van 3d naar 2d vertaald en andersom. Dit ging goed. We hebben eerst weer even goed bekeken wat we ook alweer moesten doen, daarna kon Joep het zelf en kon hij het ook voor mij maken én mijn antwoorden controleren 🙂
Hierna hebben we weer wat oefeningen voor het automatiseren gedaan, waaronder klokkijken, vriendjessommen, enz. Dit gaat goed.
Na het rekenen zijn we verder gegaan met schrijven. Joep bekeek eerst weer wat hij moest doen, voordat hij begon. Ik vond dat hij goed op details gelet heeft. Zo zag hij bv. goed dat de stok van de d niet helemaal tot het bovenste lijntje moest, hij zag wanneer de letter iets boller moest, dat soort dingen.
Voor begrijpend lezen hebben we 2 verhalen gelezen. Eerst hebben we besproken hoe we het vorige week aangepakt hadden (eerst de vragen lezen, verhaaltje lezen en onderstrepen als je iets uit de vraag herkent). Dit hebben we toen op deze manier uitgevoerd en Joep heeft echt alleen woorden onderstreept die belangrijk waren. Niks teveel of te weinig. Vond ik erg knap van hem!
Hierbij hebben we besproken wat hij allemaal geleerd heeft in groep 3. Dit was n.a.v. dat hij zei dat hij niet wist wat hij in groep 4 gaat leren en dat hij niet weet of dat lukt. Door te bespreken wat hij in groep 3 geleerd heeft en wat hij in de vorige zomervakantie nog niet kon, ziet hij in wat een grote sprongen hij al gemaakt heeft. Als dat in groep 3 kan, kan dat in groep 4 weer.
We hebben weer een paar Eigenwijsjes (sociaal emotioneel) gelezen en besproken. Ik vond het opvallend hoe makkelijk Joep hiermee omgaat en bereid is dit te bespreken. Ik kon er alweer wat dieper op ingaan dan de vorige keer.
Aan het eind nog het spelletje van de fysio, een spelletje Ligretto en een smart game gedaan.
Ook vandaag had Joep weer een hele goede focus. We hebben veel achter elkaar kunnen doen, knap van hem hoor!