Jord
Dramales
Waarom vind je het zo leuk om dramales te geven?
Tijdens dramalessen mag je (eindelijk) iemand anders spelen! Je leert andere mensen beter begrijpen en krijgt inzicht in verschillende situaties. Ook werken kinderen (misschien onbewust) aan hun zelfvertrouwen.
Hoe zorg je dat de lessen voor iedereen geschikt zijn?
Een wijze uitspraak die ik graag gebruik is: hoe meer zielen, hoe meer vreugd! Ik creëer een veilige sfeer waarbinnen ieder kind zich veilig voelt om op zijn of haar manier bij te dragen aan de les en plezier kan beleven. Kinderen ontdekken tijdens drama wie ze zijn en ze leren makkelijk voor een groep te staan. Zo heb ik een keer voor een kind drama gebruikt ter voorbereiding op een spreekbeurt. Dat hielp enorm!
Wat doe je zelf met drama en theater in je vrije tijd?
Als kind zat ik op de Muzerie in Zwolle en begon ik vroeg met toneel, muziek en handvaardigheid. Op het voortgezet onderwijs heb ik meerdere musicals gespeeld in het theater, waaronder de bekende musical ‘Grease’. Ook tijdens mijn studententijd heb ik geleerd hoe belangrijk drama is voor mensen! Op de Pabo koos ik vroeg voor een keuzecursus Drama & Muziek. Ieder kind verlaat met opgeheven hoofd en een brede glimlach de creatieve uurtjes. Helaas worden deze op school vaak weggestreept i.v.m. tijdgebrek, terwijl kinderen er juist zoveel van leren op het sociaal emotionele gebied, wat dan weer een positieve invloed op de rest van de schoolvakken heeft. Tijdens de theaterlessen voor Oppasjuf, ga ik de kinderen zoveel plezier in (samen)spel laten ervaren dat ze hier op school verder mee willen gaan!
Hoe is jouw plezier in koken ontstaan?
Mijn oma was altijd bezig met het bereiden van lekker eten. Als kind was ik al nieuwsgierig hoe ze dat deed en ging ik op 10 jarige leeftijd zelf op kookles. Veel later ging ik echt experimenteren met recepten en had ik graag gasten aan tafel.
Wat vind je zo leuk aan het geven van kookles?
Het leuke van kookles geven is dat ik kinderen kan meenemen op een ontdekkingsreis in de keuken. Ze leren zo hoe een gerecht ontstaat en wat er nodig is om tot een goed eindresultaat te komen. Natuurlijk wordt er tussendoor flink geproefd of de smaak goed is.
Wat wil je de kinderen in jouw lessen meegeven?
Graag leer ik de kinderen lekkere en gezonde gerechtjes te maken die ze zelf mee naar huis kunnen nemen die ze daar misschien nog eens kunnen bereiden.
Door ze ook zelf te laten ontdekken hoop ik dat ze net zulke enthousiaste kokkies worden als ik zelf ben!
Marjolijn
Kookles
Raymond
Sportles
Waarom ben je gymleraar geworden?
Ik wist op vrij jonge leeftijd al dat ik gymleraar wilde worden. Dit had te maken met mijn buurman op de camping waar ik destijds stond. Deze buurman was in mijn ogen echt overal goed in! Hij kon goed gooien, snel rennen, hoog klimmen, en lang op z’n handen lopen. Ik kwam erachter dat hij gymdocent was. Dit vond ik zo tof dat ik gelijk ben gaan uitzoeken wat ik er voor moest doen om net zoals mijn buurman te worden. Na de middelbare school ben ik daarom eerst naar het MBO Sport en Bewegen gegaan en daarna naar de ALO. Tijdens deze opleiding is de liefde voor lesgeven alleen nog maar groter geworden. Ik ben tijdens de ALO met veel verschillende soorten onderwijs in aanraking gekomen, van het speciaal onderwijs tot het MBO.
Wat vind je belangrijk tijdens jouw lessen?
Dat kinderen van elkaar leren en zich ontwikkelen. Iedereen is ergens goed in. De één gooit de bal goed, de ander is goed in lopen weer een ander kan goed coachen. Omdat we allemaal ergens goed in zijn, kunnen we elkaar helpen en leren van elkaar. Verder vind ik het belangrijk dat er een goede sfeer in de groep is en probeer hier dus ook een belangrijke rol in te spelen en een voorbeeldfunctie in te hebben. Ieder kind is uniek en moet zichzelf kunnen zijn.
Wat kunnen we van de sportlessen bij Oppasjuf verwachten?
Tijdens deze lessen zullen we verschillende sporten uitoefenen, zowel binnen als buiten. De lessen worden ook deels afgestemd op de behoeften van de kinderen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan een periode gericht op zelfverdediging, maar als er bijvoorbeeld een voetbaltoernooi aan komt kan ik hier tijdens de lessen natuurlijk ook op inspelen. Alles staat nog open, maar dat er plezier wordt gemaakt is zeker.
Wat komt er in jouw lessen aan bod?
Tijdens de kunstlessen maak je in 3 tot 4 keer een prachtig kunstwerk. Je krijgt kort uitgelegd met welk materiaal en gereedschap je werkt, daarna ga je (snel) aan de slag. Je maakt bijvoorbeeld een beeldje van speksteen, een masker van gips of een fantasiebeeld van papier-maché en hout.
Waarom zijn de kunstlessen zo belangrijk voor kinderen?
Kinderen hebben een natuurlijke drang om te onderzoeken en te experimenteren. Binnen het creatieve proces is daar alle ruimte voor. Daarbij zijn fantasie, het vrije denken en het vermogen om iets nieuws te creëren aspecten die toepasbaar zijn op alle levensgebieden. De eigenheid van het kind komt tot uiting en vaak worden sociaal emotionele processen verwerkt. Dit kan bijdragen aan een positief gevoel van in je eigen kracht staan. Tijdens de kunstlessen staan plezier en het proces om van niets tot iets te komen voorop. Het eindresultaat is altijd goed!
Wat zijn de creatieve activiteiten die je in vrije tijd doet?
Als pedagogisch medewerker ben ik altijd creatief bezig met kinderen. In mijn vrije tijd richt ik me als autodidact voornamelijk op fotografie, schrijven en beeldende vormgeving.
Irma
Kunstles